Sinnerman

Idag har varit en väldigt underlig dag, speciellt då i skolan.
Eller ja, bara en lektion var väldigt konstig, religionen. Vi diskuterade tro, och jag bara satt och förundrades över vilka inskränkta människor det finns. Det var helt galet. Jag orkar verkligen inte gå igenom allt som sades för det var så väldigt mycket, Vid flera tillfällen kände jag mig bara äcklad och ville skrika, vid flera tillfällen gjorde jag just det. Inte bara ett "aaaaah"-skrik men vilda protester. Men det gjorde inte så stor skillnad. När vi redan diskuterat ett tag så gick vi vidare och en tjej som är kristen sa just det, och hon menade att hennes religiösa tro bestod i detta;
"Gud har skapat mig. Men jag lever inte för att göra Gud glad, jag bestämmer själv vad Gud är. Jag lever här för att ha kul och det kvittar vad jag gör för jag kommer komma till himlen för att jag är kristen i vilket falll som helst"
Person X - "Jaha, men vem hamnar då i helvetet?"
"De som inte tror på Gud."
Så hon menar alltså att det kvittar om hon dödar folk eller inte sålänge hon är kristen hamnar hon i himlen.
X - "Så alla andra, t.ex. alla i detta rummet som inte är kristna kommer brinna i helvetet?"
"Nej, det har jag inte sagt."
Jag blev förvånad och fattade inte så mycket av hennes religiösa tro. Men visst, är det vad hon tror och vad hon tycker känns rätt så ska hon tro på det, det var inte detta i sig som var så sjukt. (Visst tycker jag det är en mycket konstig uppfattnign att faktiskt ha men hon får tycka så om hon vill det) Det var det faktum att det inte var okej att ifrågasätta henne, det var inte okej, för "tror hon på det så gör hon, låt henne vara, Håll käften!". Nähä, så det var okej att ifrågasätta vad X och andra tyckte men inte henne för hon hade en specifik tro?
Och ja, det var ungefär så de flesta tyckte, emellanåt verkade också läraren ha den uppfattningen innan han kom underfund med att han kanske borde vara neutral och inte stå och förespråka något speciellt.
Såhär har en viss person själv uttryckt det, vilket jag tycker är mycket bra sammanfattat;

..."En person, vi kan kalla henne X, sa att de som inte är kristna kommer att brinna i helvetet. FRÄÄÄÄÄSCHT! När man då angriper detta sjukliga påstående, ja då blir man påhoppad som någon odemokratisk idiot. "Alla får faktiskt tro vad de vill". Ja, det får man, men jag får även säga att en tron strider mot allt det som jag har lärt mig är gott här i världen.

Att någon påstår att flertalet människor kommer att straffas i all evighet efter livet är för mig en idé som är lika sjuk som nazismen. Har man inte rätt att angripa nazism?

"Men han tror ju på Hitler, det kan du inte angripa".

En annan festlig pryl var att man kunde angripa min "tro" hur mycket man ville. Nyliberalismens lakej, alltså läraren, ifrågasatte min åsikt när det gäller meningen med livet och ifrågasatte även att jag hade en åsikt om det X hade hävt ur sig.

Hela klassen sitter under hela tiden och ropar ut sin avsky mot att man vill disskutera saker. Hela klassen sitter och agiterar för dumhet och idioti. Hela klassen bevisar sin dumhet.
(Jag menar nästan hela klassen när jag skriver hela klassen...."

Visst så är det lite "färgat"av just han åsikter men det är ungefär precis såhär dagens lektion yttrade sig.
Fast jag glömde säga att läraren tyckte det var okej att motsäga exakt allt jag och X och andra sade men inte vad den kristna tjejen sade. När hon kläckte ur sig att Gud är vad jag vill och han har skapat mig så sa han bara "hm..intressant, mycket spännande tolkning".


FÖRLÅT! Detta inlägget belv väääälidgt långt men jag är bara så upprörd att det faktiskt var såhär.
Jag resonerar som så att man får tycka vad man vill, det är fine, men det är inte förbjudet att ifrågasätta. Men ska väl ockås kunna stå för det man tycker?

Gud, jag är alldeles uppkörd. Läste du inte allt så klandrar jag dig inte!

Godnatt!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Det där med religion och tro är så knepigt. Jag är en väldigt förvirrad sökare som inte riktigt vet vad jag tror, kanske skulle jag kalla mig kristen, men liksom dig tvärspjärnar jag mot de här tankarna att alla som inte är kristna, men kanske ändå minst lika goda som någon annan, skulle hamna i helvetet. Så kan det bara inte va:(

2008-10-16 @ 19:22:41
URL: http://soleii.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0