Prostmamselln - Margit Söderholm

En av mina absoluta favoritböcker är Prostmamselln av Margit Söderholm.


"Lisen ser honom för första gången i kyrkan när hennes far, prosten Arlander, predikar. Från den dagen förändras hennes liv. Den blyga och osjälvständiga prostmamselln förälskar sig i den stolte och egensinnige skogsbonden Olof- fast hon mycket väl vet att hennes far har helt andra planer för sin yngsta och vackraste dotter. Prosten Arlander är socknens mäktigaste man och han regerar med osviktligt fast hand över barn, tjänstefolk och församlingsbor. Men ödets vilja kan inte ens den myndige prosten betvinga.

   Prostmamselln är en brett upplagd släkt- och bygdekrönika från 1830-talets Hälsingland. Margit Söderholm kan verkligen konsten att levandegöra herrskapslivet i en hälsingeprostgård och hon kan som ingen annan berätta om hur livet går sin gilla gång bland bönderna med helgdagsbestyr och vardagsslit, med grå fattigdom men ändå med ett överflöd av sinnlig glädje.

   Den spirande kärlekssagan mellan två unga människor är betagnade"

Jag tycker speciellt mycket om skönlitterära böcker som utspelar sig i en historisk miljö och romantik är ett säkert kort när jag ska läsa. Men boken är inte bara romantisk, den är sorglig och politisk också. Så alla som vet med sig att de gillar böcker som utspelar sig "förr i tiden" så är detta en bok jag med glädje kan rekomendera!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0