MUMS, själv eller konditori, jävligt gott helt enkelt!

Bland det godaste som finns: Fransk maräng

Franska chokladmaränger 
12 st
Ugnstemperatur 125º

Ingredienser
50 g mörk choklad
3 äggvitor (1 dl)
2 dl strösocker

Tillagning;
Lägg chokladen i en fryspåse av plast och knyt till. Lägg påsen i en värmetålig skål. Häll kokhett vatten över påsen och låt chokladen smälta/mjukna.
Häll äggvitor och socker i en skål, gärna av metall. Sätt den över en kastrull med sjudande vatten och vispa, helst med elvisp, 5-10 min. Tag skålen från värmen och vispa marängen sval och tjock.
Häll i chokladen och rör om med något enstaka tag så att smeten blir vackert strimmig, inte ljusbrun. Lägg smeten i stora klickar på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i mitten av ugnen, 125°C, tills kakorna släpper papperet, ca 1 timme

Tänker försöka mig på detta under veckan, så då kommer bilder. Om jag lyckas dvs!


Kommentarer
Postat av: Cassandra

Ville bara säga att jag älskar dig min fina vän. Vad hade jag gjort utan dig?<3<3

2010-03-22 @ 20:44:22
URL: http://www.cassiet.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0